This webpage won't be updated anylonger.

Please visit: www.gerhardsengerner.com












Previous shows:
Amy Adler – Phantom Instrument (2007)
Amy Adler – Young Photographer
(2002)

 

Amy Adler – Phantom Instrument (2007)


Phantom Instrument I
Pastel on canvas
91,4 x 91,4 x 7,6 cm framed



Phantom Instrument II
Pastel on canvas
91,4 x 91,4 x 7,6 cm framed



Phantom Instrument III
Pastel on canvas
91,4 x 91,4 x 7,6 cm framed



Phantom Instrument IV
Pastel on canvas
91,4 x 91,4 x 7,6 cm framed



Phantom Instrument V
Pastel on canvas
91,4 x 91,4 x 7,6 cm framed



Phantom Instrument VI
Pastel on canvas
91,4 x 91,4 x 7,6 cm framed



Phantom Instrument VII
Pastel on canvas
91,4 x 91,4 x 7,6 cm framed


***


Press release

Amy Adler
Phantom Instrument

Opening reception: 26 Oct 2007, 6–9 p.m.
Exhibition duration: 26 Oct–23 Nov 2007

For her third solo show with c/o – Atle Gerhardsen L.A. based artist Amy Adler will present seven new works entitled Phantom Instrument. These full color pastel drawings on canvas depict the artist in various poses. In each drawing she appears to play an instrument, possibly a cello, a violin or a flute. Adler leaves the instrument invisible, in it's absence both the artist and viewer must imagine the instrument exists.

In her two previous shows with Atle Gerhardsen Amy Adler addressed absence and the instrument in likewise indirect ways. In the exhibition The Only One in 1999 Adler was seen playing chords on a guitar in a series of six photographs from pastel drawings. Only those who played guitar themselves could ‘hear’ the works. Likewise, in the show Young Photographer (2003) a young boy holds a camera, his oversized zoom lens focused on unseen things outside of the frame.

Adler has often performed in her own works, while other times she has taken a more directorial role. In Phantom Instrument the artist draws inspiration from 70's performance works of Francesca Woodman and Ana Mendieta among others. She further considers the choreographic works of Yvonne Rainer and Simone Forti as well as the collected lectures of John Cage entitled "Silence". The physical act of drawing is mirrored in the awkward poses the artist holds.

For the past several years Adler has veered from the process for which she is best known, namely unique photographs of her own drawings. No longer photographing her works she presents the original drawings. In her photographs, it was the drawing that was invisible, here she substitutes the instrument in it is place. In these and other recent works Adler continues her exploration of the unobtainable but employs different strategies for her investigation.

Amy Adler currently lives in Los Angeles and is Associate Professor of Visual Art at the University of California San Diego. She has had one person shows at the Museum of Contemporary Art Los Angeles, the Museum of Contemporary Art San Diego and The Aspen Art Museum. Amy Adler´s work is included in several permanent collections including the Deste Foundation, Athens, The Broad Foundation, Los Angeles and The Museum of Contemporary Art Los Angeles.

---



Amy Adler

Phantom Instrument

Opening reception: 26 Oct 2007, 6–9 p.m.
Exhibition duration: 26 Oct–23 Nov 2007

In ihrer dritten Einzelausstellung mit c/o – Atle Gerhardsen zeigt die in Los Angeles lebende Künstlerin Amy Adler sieben neue Arbeiten mit dem Titel “Phantom Instrument”. Die farbigen Pastellzeichnungen auf Leinwand stellen die Künstlerin in verscheidenen Posen dar. In jeder Zeichnung scheint Adler ein Musikinstrument zu spielen wie zum Beispiel Cello, Violine oder Flöte. Doch bleibt das Instrument unsichtbar und durch diese Abwesenheit sind Künstlerin sowie Betrachter gezwungen, sich das Instrument als existierend vorzustellen.

In ihren beiden vorausgegangenen Ausstellungen mit Atle Gerhardsen stellt Amy Adler auf ähnlich indirekter Weise Bezüge zum Thema Abwesenheit und zu Musikinstrumenten her. In der Ausstellung “The Only One” von 1999 konnte man Amy Adler in einer Serie von 6 Fotografien Akkorde auf einer Gitarre spielen sehen. Nur Besuchern, die selbst Gitarre spielen konnten, war es möglich, die Arbeiten zu ‘hören’. Ähnlich in der Ausstellung “Young Photographer” (2003), wo ein Junge unsichtbare Motive außerhalb des Bildrandes mit einer Kamera mit riesigem Objektiv fokussiert.

Amy Adler ist häufig selbst in ihren Arbeiten zu sehen, wohingegen sie in anderen Werksgruppen die Rolle des Regisseurs einnimmt. Mit “Phantom Instrument” bezieht sich die Künstlerin unter anderem auf die Performances der 1970er Jahre von Francesca Woodman und Ana Mendieta. Auch dienen die choreographischen Arbeiten von Yvonne Rainer und Simone Forti sowie die Vorlesungsreihe “Silence” von John Cage als Anhaltspunkte. Der physikalische Akt des Zeichnens spiegelt sich in den ungelenken Posen der Künstlerin.

Die Künstlerin ist vor allem für ihre Fotografien, die sie von ihren eigenen Zeichnungen angefertigt hat bekannt. In den vergangenen Jahren ist sie allerdings von dieser prozesshaften Arbeitsweise abgekommen und zeigt nun die Originalzeichnungen. Wo in den Fotografien die Zeichnung unsichtbar bliebt, tritt nun das Instrument an diese Stelle. In Phantom Instrument sowie weiteren neuen Arbeiten führt Adler ihre Erkundung des Unerreichbaren fort, nutzt jedoch andere Strategien für ihre Untersuchungen.

Amy Adler lebt und arbeitet in Los Angeles und ist Associate Professor of Visual Art an der University of California San Diego. Ihre Werke waren in Einzelausstellungen im Museum of Contemporary Art Los Angeles, dem Museum of Contemporary Art San Diego und dem The Aspen Art Museum zu sehen. Amy Adlers Arbeiten befinden sich in verschiedenen Sammlungen wie der Deste Foundation, Athens, der Broad Foundation, Los Angeles and dem Museum of Contemporary Art Los Angeles.