This webpage won't be updated anylonger.

Please visit: www.gerhardsengerner.com












Previous shows:

Carrall Dunham – Recent Paintings, 2008

Carroll Dunham – Monotypes, 2007
Carroll Dunham – Dead Space, 2005

Carroll Dunham – Prints, 2004
Carroll Dunham – Meso-kingdom, The Search for Orgone 2002

 

Carroll Dunham – Dead Space, 2005


Installation view: Carroll Dunham – Dead Space



Installation view: Carroll Dunham – Dead Space



Installation view: Carroll Dunham – Dead Space



Installation view: Carroll Dunham – Dead Space


Carroll Dunham
Dead Space

Opening reception: Sept 10. 2005, 18.00
Duration: Sept 10 – Oct 22. 2005

Following many years of cooperation, c/o – Atle Gerhardsen is happy to announce the fifth solo exhibition with Carroll Dunham. Under the title Dead Space the artist will exhibit five new drawings and five paintings. Carroll Dunham, born in 1949 in New Haven, Connecticut, lives and works in New York.

The main figure of his new work is the male figure characteristic for Carroll Dunham marked by a penis shaped nose, a stiff suit with a shirt and a hat. The artist developed this character together with a female one in the years 1994/95. The characters evolved based on drawings and paintings of organic shapes that Dunham has subconsciously developed since the 80s in the sense of surrealistic automatism from the structure of different types of wood used as the backdrop for paintings.

The earthtoned paintings of the Dead Space series show the main character in front of a backdrop of dying nature and society, a dead space. Turned with his back toward the viewer, the stylized male figure looks from afar toward the silhouette of a ghost town. It threatens to sink in a fouling liquid or stands helplessly holding a pistol amidst flying debris.

With the works for Dead Space, Carroll Dunham reflects concrete environmental problems for the first time. Although so far, the goal of his art was to reflect the psychological world, not the physical world, and to turn his own inside out, his male character now addresses the material problems of his surroundings. The subjects of sexuality and violence, that were the focus of Dunham’s work until now, are linked with the new purpose and remain existent with characteristic symbols such as the pistol or penis shaped nose.


---

Carroll Dunham
Dead Space

Eröffnung: 10. Sept 2005, 18 Uhr
Ausstellungsdauer: 10. Sept–22. Okt, 2005


c/o – Atle Gerhardsen ist sehr erfreut, nach langjähriger Zusammenarbeit die fünfte Einzelausstellung mit Carroll Dunham ankündigen zu können. Unter dem Titel Dead Space zeigt der 1949 in New Haven/Connecticut geborene Künstler jeweils fünf neue Zeichnungen und Gemälde. Carroll Dunham lebt und arbeitet in New York.

Hauptfigur seiner Arbeiten ist die für Carroll Dunham charakteristische männliche Figur, die sich durch eine als Penis ausgeformte Nase, einen steifen Anzug mit Hemd und einen Hut auszeichnet. Diesen Charakter entwickelte der Künstler zusammen mit einem weiblichen in den Jahren 1994/1995. Sie entstanden auf der Grundlage von Zeichnungen und Malereien organischer Formen, die Dunham seit den 80er Jahre im Sinne des surrealistischen Automatismus unterbewußt aus der Struktur verschiedener als Maluntergrund verwendeter Holzarten herausarbeitete.

Die in Erdfarben gehaltenen Gemälde der Serie Dead Space zeigen die Hauptfigur vor dem Hintergrund einer sterbenden Natur und Gesellschaft, einem totem Raum. Dem Betrachter den Rücken zugewandt guckt die stilisierte männliche Figur aus der Ferne auf die Silhouette einer Geisterstadt; sie droht in einer faulenden Flüssigkeit zu versinken oder steht, unbeholfen mit einer Pistole hantierend, inmitten umherfliegenden Mülls.

Carroll Dunham spiegelt mit den Arbeiten zu Dead Space erstmals konkrete umweltpolitische Probleme wieder. Verfolgte er mit seiner Kunst bisher das Ziel, nicht die physische, sondern die psychische Welt darzustellen und sein eigenes Inneres nach Außen zu kehren, so wendet sich sein männlicher Charakter nun materiellen Problemen seiner Umwelt zu. Die Themen Sexualität und Gewalt, die bisher Schwerpunkte in Dunhams Arbeiten bildeten, werden mit dem neuen Sinnzusammenhang verknüpft und bleiben durch charakteristische Symbole wie der Pistole oder der penisförmigen Nase existent.